Circulația trenurilor va fi oprită. Grevă de avertisment, călătoriile afectate
Circulația trenurilor va fi oprită timp de două ore, pe 15 septembrie, când va avea loc o grevă de avertisment, conform Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane, cea mai mare organizație sindicală a ceferiștilor.
Călătoriile ce vor fi afectate
Călătoriile ce vor fi afectate vor fi cele programate pe 15 septembrie, în intervalul orar 7:00 – 9:00, când trenurile vor fi oprite.
Greva de avertisment va avea loc în contextul negocierilor eșuate pentru un nou Contract Colectiv de Muncă la CFR Infrastructură și neaprobării Bugetelor pentru 2023 la Companiile Infrastructură și CFR Călători.
„Din păcate, așa cum s-a întâmplat în fiecare guvernare care s-a angajat să rezolve problematica căii ferate, aflată, așa cum bine se știe, de ani și ani de zile, în moarte clinică, noi, ceferiștii,
constatăm că agenda politicienilor care preiau managementul căii ferate nu corespunde cu lista de priorități formulată cu claritate și public de către lucrătorul feroviar.”, a transmis organizația sindicală.
Motivele pentru care va avea loc greva
Organizația sindicală a enumerat motivele pentru care a decis să organizeze această grevă de avertisment. Unul dintre acestea este reprezentat de lipsa bugetelor de venituri și cheltuieli aprobate pe anul în curs, ceea ce, conform sindicaliștilor, conduce inevitabil la un blocaj generalizat în sectorul feroviar.
„Lipsa finanțării strategice și coerente a căii ferate. Pentru readucerea structurii feroviare românești la parametrii europeni este nevoie de un proiect de țară corect coordonat cu structurile europene și finanțat cu câteva zeci de miliarde de euro.
Până în acest moment, un astfel de proiect nu a fost finanțat, iar deschiderea unor șantiere pe coridoare de transport dedicate strict interesului european lasă în paragină restul țării.”, este un alt motiv enumerat.
De asemenea, sindicaliștii au reclamat lipsa de investiții în material rulant de calitate, modern. Aceștia au precizat că nu există un plan de investiții solid referitor la înlocuirea completă a parcului de locomotive și vagoane cu care lucrează astăzi CFR Călători.
Totodată, aceștia au enumerat lipsa salariilor corecte la calea ferată, a unor salarii motivante ce să permită înlocuirea unor generații de ceferiști.
„Se amintește din ce în ce mai rar că în astfel de condiții de salarizare, dar mai ales având în vedere relația greșită care se construiește între management și lucrătorii feroviari, companiile de stat de la calea ferată, unități strategice pentru economia românească, vor rămâne fără angajați.
Deja, deficitul de angajați depășește 6.000 de oameni iar orele suplimentare înregistrate sunt de ordinul zecilor de mii.”, au adăugat sindicaliștii.
În plus, aceștia au reclamat că există tot mai multe probleme ce au legătură cu Statutul personalului feroviar, lege votată de Parlamentul României, care nici până astăzi nu generează tot setul de efecte pentru beneficiarul său, lucrătorul feroviar.
„Iată câteva dintre cele mai importante probleme care rămân nerezolvate. Trebuie doar să mai amintim despre condițiile de muncă din gări, depouri, revizii de vagoane, linii sau instalații, fie vara sau iarna, la temperaturi imposibile.
Este important să mai precizăm că multe, prea multe din exigențele siguranței circulației feroviare cu care sunt operate transporturile pe calea ferată se rezolvă doar datorită priceperii și improvizațiilor inginerilor și lucrătorilor feroviari.”, arată comunicatul de presă emis de Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane.